Banki digital-only – realna wizja przyszłości?

Wirtualne banki od kilkunastu lat są obecne na polskim rynku. Stają się coraz bardziej popularne, jednak jeszcze nie zdominowały tradycyjnej bankowości. Zupełnie odwrotnie pozycja banków digital-only przedstawia się zagranicą. Co kryje się pod pojęciem bank digital-only i czy mają one jeszcze szanse, aby podbić rodzimy sektor finansowy?

Digital-only banki, zwane też neobankami to banki bez fizycznej siedziby, z łatwymi w obsłudze aplikacjami, przyjaznymi dla klientów usługami cyfrowymi i przejrzystymi, niskimi opłatami. Banki te oferują podstawowe usługi w postaci prawdziwej dokumentacji, danych w czasie rzeczywistym i zautomatyzowanych procesów. Główną różnicą jest to, że wszystkie działania odbywają się wirtualnie, a klient nie może odwiedzić siedziby banku.



Dla kogo bank digital-only?

Digitalowa wersja banków została stworzona jako odpowiedź na zmieniające się oczekiwania konsumentów i rosnące zapotrzebowanie na proste, szybkie oraz bezproblemowe usługi. Największą popularność usługa zdobyła wśród młodego pokolenia, doświadczonego technologicznie. Jednak sam koncept skierowany jest nie tylko do millenialsów. Targetem są również podróżujący profesjonaliści, cyfrowi nomadzi poszukujący wszechstronnego rozwiązania, właściciele małych firm, zainteresowani nowymi źródłami kredytowania czy osoby z krajów rozwijających się, gdzie dostęp do smartfona jest znacznie lepszy niż do tradycyjnego banku. Tradycyjne instytucje bankowe koncentrują się na klientach wielokanałowych, czyli tych którzy zarówno osobiście odwiedzają siedzibę, jak i korzystają z bankowości mobilnej lub obsługi telefonicznej. Jednak okazuje się, że coraz więcej klientów używa tylko kanałów cyfrowych i tym samym rezygnuje z fizycznych. Działania typu przelew przez internet są teraz na porządku dziennym, bez względu na wiek użytkownika. To właśnie oni stanowią główną grupę docelową neobanków.

Neobank – czym się wyróżnia?

Bank digital-only wyróżnia się nie tylko brakiem fizycznej siedziby, ale także szeregiem usług dodatkowych, które można znaleźć jedynie w tego rodzaju banku. Chodzi głównie o powiadomienia o wydatkach w czasie rzeczywistym, całodobową pomoc na czacie w aplikacji, darmowe płatności za granicą, rozdzielenie rachunku, subkonto oszczędnościowe, miesięczne raporty z wydatków i przyszłe prognozy wydatków, a także współpraca z innymi aplikacjami finansowymi.



Jak kształtuje się przyszłość banków digital-only?

Obserwując dużą popularność neobanków za granicą możemy przewidywać, że trend będzie rozwijał się także w Polsce. Zwłaszcza, że sektor ten dynamicznie dodaje nowe funkcje do aplikacji. Jedną z większych innowacji jest wpływ na poziomie produktu, co pozwoli klientowi jeszcze bardziej zbliżyć się do swoich nawyków dotyczących wydawania pieniędzy. W praktyce będzie to oznaczać, że każdy zakupiony produkt będzie wyszczególniony w historii transakcji, a nie tylko podsumowaniu całkowitym. Dodatkowo międzynarodowe przelewy pieniężne, rabaty, rachunki inwestycyjne, rachunki wspólne czy dla osób poniżej 18. roku życia to realne plany na nowe funkcje, które mają szansę być wdrożone w niedalekiej przyszłości. Dzięki temu neobank będzie oferował usługi bardzo zbliżone do tradycyjnej bankowości, z tą różnicą, że wszystkie operacje będzie można przeprowadzić mobilnie. Biorąc pod uwagę duże zainteresowanie Polaków nowinkami ze świata finansów, możemy spodziewać się wzmożonej popularności i tego rozwiązania.


WRÓĆ DO BLOGA

19   VIII
2019

Zapraszamy na Retail Challenge Poland

Zapraszamy na Retail Challenge Poland
19   VIII
2019

Forum Retail Channels 360

Zapraszamy na Forum Retail Channels 360.
19   VIII
2019

Commerce Transformation Days

Zapraszamy na Commerce Transformation Days.