6 pytań do... Michał Wojas


Zapraszamy na cykl rozmów z ciekawymi osobowościami świata e-commerce. Dzisiejszym gościem jest Michał Wojas - E-commerce Manager w Wojas.

Już w czasach PRL Nowy Targ kojarzył się wszystkim Polakom z butami - wielu z sentymentem do dziś wspomina słynne Relaksy produkowane w Nowotarskich Zakładach Przemysłu Skórzanego Podhale. Olbrzymi kombinat nie wytrzymał jednak wolnorynkowych przemian gospodarczych po 1989 roku.

W tym samym czasie Wiesław Wojas, przedstawiciel rodu związanego od wielu pokoleń z produkcją obuwia, postanowił szyć buty pod marką Wojas, ręcząc tym samym własnym nazwiskiem za wyjątkową solidność ich wykonania. Modne wzornictwo, umiejętność odczytywania zmieniających się preferencji klientów i szyb-kiego reagowania na zmiany rynkowe, a przede wszystkim najwyższa jakość produkowanego obuwia spowodowały błyskawiczny rozwój przedsiębiorstwa.

W 1996 roku powstała spółka Wojas Trade, która przejęła istniejące sklepy firmowe i rozpo-częła aktywną rozbudowę sieci. Lata 2007-2008 otworzyły zupełnie nowy etap w rozwoju przedsiębiorstwa. Najpierw ZPH Wojas przekształcono w spółkę akcyjną, a wiosną 2008 roku Wojas S.A. zadebiutował na war-szawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. W 2009 roku spółka rozpoczęła rozbudowę zakładu produkcyjnego, połączoną z zakupieniem i wdrożeniem nowego wtryskowego systemu montażu obuwia oraz zakupem nowych maszyn szwalniczych i montażowych.

Dziś Wojas S.A. jest jednym z największych i najbardziej cenionych polskich producentów i dystrybutorów obuwia, który dysponuje siecią blisko 170 salonów firmowych w Polsce i za granicą.

1. Pierwszą rzeczą, którą robię po przyjściu do pracy jest:

Myślę, że nie jest to coś innowacyjnego jak powiem, że zaczynam dzień od sprawdzania wyników, kalendarza i maili. Od kilku miesięcy mamy dużo zmian, dlatego staram się jak najwięcej planować, ustalać harmonogramy i dalej konsekwentnie je realizować. Jest to o tyle trudne, że jestem bardziej osobą chaotyczną, niż zorganizowaną. Uczę się więc pracować z kalendarzem, notując nawet najmniejsze rzeczy, które mam do zrobienia.

2. Sposób na sukces w e-commerce to:

Nie czuję się jeszcze osobą, która zna odpowiedź na to pytanie. Natomiast starając się ten sukces osiągnąć, staram się być otwartym na różne rozwiązania i dużo takich rozwiązań testować, aby znaleźć przewagę nad konkurencją. Jako ecommerce’owcy mamy ten komfort, że możemy (przynajmniej w większości przypadków) względnie za małe pieniądze przekonać się, czy dane rozwiązanie działa, czy nie. Wszystko w ecommerce jest mierzalne i policzalne, mamy więc jasny obraz, czy po przeprowadzeniu testu inwestować w dane rozwiązanie.

W kontekście samego sukcesu, jest on wynikiem ciężkiej pracy całych sztabów ludzi, dobierajmy sobie więc właściwe osoby na właściwe miejsce. Jest to skomplikowany mechanizm, który nie zadziała, jeśli wszystkie ogniwa nie będą pracować na najwyższych obrotach. Nam się na szczęście udało, bo ludzie z naszego ecommerce’u to osoby kreatywne, zaangażowane i lubiące swoją pracę, dlatego też mamy między innymi jedną z ładniej wyglądających stron. Silnik sklepu internetowego został stworzony przez naszych chłopaków, a dzięki działaniom w social media udało nam się nawiązać naprawdę fajną współpracą z wartościowymi influencerami, aktorami czy muzykami.

3. Opisz swoją firmę w kilku słowach:

WOJAS S.A. w przyszłym roku będzie świętować swoje 30 urodziny. Jesteśmy dumni, że cały ten czas istniejemy jako rodzinna firma, produkująca nieustannie w Polsce, a konkretnie w Nowym Targu, skąd także zarządzamy wszystkimi operacjami, od tworzenia kolekcji po sprzedaż i serwis posprzedażowy czy finanse. Staramy się nieustannie rozwijać, aby nadążać za wymaganiami klientów i dostarczać im produkt najwyższej jakości. Wierzymy i niejednokrotnie to udowodniliśmy, że posiadamy wszelkie kompetencje, aby konkurować z najlepszymi. Polska jako jeden z nielicznych rynków posiada wciąż mocną konkurencję produkcji i sprzedaży obuwia, a my jesteśmy jedną z firm, która odpowiada za ten sukces. Mimo różnych przeciwności wierzymy, że to, co i jak robimy ma wartość dla naszych klientów.

4.Gdybyś mógł zmienić jedną rzecz na swojej ścieżce kariery, to co by to było?

Szkoda, że nie udało mi się pomieszkać trochę za granicą, to są dobre doświadczenia, które poprzez życie w ciut innej rzeczywistości otwierają nas na świat, pokazują inny sposób myślenia, pracy, funkcjonowania. Mimo globalizacji nawet te same korporacje posiadające biura w kilku krajach pracują trochę w inny sposób w każdym z poszczególnych państw. Im więcej różnych doświadczeń, tym większa szansa na rozwój wewnętrzny oraz wartość dodaną dla firmy, w której pracujemy. Te braki natomiast rekompensuję sobie licznymi podróżami. Na szczęście moja praca daje mi możliwość wyjazdów, dzięki czemu mogę nadrobić zaległości.

5. Jak będzie Twoim zdaniem wyglądał e-commerce w przyszłości?

Myślę, że obecnie największym wyzwaniem dla świata ecommerce’u jest dostarczenie tych samych doświadczeń dla klienta, które są znane z zakupów w sklepach stacjonarnych. Stąd też powstaje coraz więcej projektów wykorzystujących rozszerzoną rzeczywistość, aby klient mógł „fizycznie” obejrzeć produkt, jak prezentuje się na danej osobie, jaki konkretnie rozmiar powinniśmy wybrać czy w przypadku branży meblarskiej, jak dany produkt będzie prezentował się w naszym wnętrzu. Takie rozwiązania mają szczególne zastosowanie w branży, którą reprezentuję (fashion), gdzie jest jeden z najwyższych odsetków zwrotów. Dlatego też klienci dużo częściej i chętniej kupują przez internet choćby elektronikę.

Drugim elementem, jaki dalej będzie się dynamicznie rozwijał, jest w mojej ocenie logistyka, która już dzisiaj jest na tyle rozwinięta, że pozwala nam otrzymać zamówienie w przeciągu kilku godzin, natomiast wciąż za realizację poszczególnych procesów odpowiedzialny jest człowiek. W przyszłości wiele tych procesów zostanie zastąpione przez roboty i drony.

6. Rady dla rozpoczynających karierę w e-commerce:

Ja osobiście nie posiadam żadnego wykształcenia kierunkowego, studiowałem ekonomię, dalej finanse i rachunkowość. Ecommerce jest taką dziedziną, gdzie jeśli tylko ktoś jest zdeterminowany w pozyskaniu nowych umiejętności i wiedzy, to w ciągu kilku, kilkunastu miesięcy jest w stanie pozyskać kompetencje pozwalające na swobodną pracę w tej dziedzinie. Co więcej, jest to rynek, który szybko się rozwija, codziennie powstają nowe narzędzia, więc nawet ludzie z branży muszą nieustannie śledzić nowinki technologiczne, aby nie pozostać z tyłu. Jeśli popatrzymy na osoby związane z handlem internetowym, to w większości są to osoby młode, pewnie dlatego, że młodszy umysł jest bardziej w stanie przyswoić ogrom nowej wiedzy, zwłaszcza, jeśli ta wiedza zmienia się co pół roku. Generalnie rzecz biorąc, jest to branża dla maniaków marketingu i technologii, bądź więc otwarty i głodny nowej wiedzy, pytaj i wyciągaj wnioski.

Druga rzecz, rozmawiaj z kolegami z branży. Obecnie prowadzimy kilka projektów związanych z rozwojem ecommerce’u, niektóre rozwiązania są przełomowe, z drugiej strony niezweryfikowane przez rynek. W każdym momencie, gdy mamy potrzebę podjęcia decyzji o wdrożeniu nowego rozwiązania, nawiązania współpracy z agencją czy choćby mamy wątpliwości, czy dany kanał marketingowy działa, zadzwońmy do innych ecommerce’owców. Na pewno mieli podobne dylematy i (przynajmniej z mojego doświadczenia) chętnie podzielą się swoimi doświadczeniami i poradzą, co w danej sytuacji zrobić.


WRÓĆ DO BLOGA

19   VIII
2019

Zapraszamy na Retail Challenge Poland

Zapraszamy na Retail Challenge Poland
19   VIII
2019

Forum Retail Channels 360

Zapraszamy na Forum Retail Channels 360.
19   VIII
2019

Commerce Transformation Days

Zapraszamy na Commerce Transformation Days.