Dane to złoto XXI wieku — właściwie wykorzystane dają ogromną przewagę konkurencyjną. W e-commerce analiza informacji o klientach, ich zachowaniach i preferencjach to klucz do sukcesu. Sprawdź, jakie narzędzia analityczne pomogą Ci osiągnąć założone cele i przekształcić dane w konkretne działania.
Wyobraź sobie, że dodajesz do swojego sklepu internetowego nową ofertę. W Twojej opinii to prawdziwy hit: cena jest konkurencyjna, zdjęcia przyciągają uwagę, opis produktu został dopracowany w każdym szczególe. Niby sukces gwarantowany, a mimo to współczynnik konwersji pozostaje na niskim poziomie. Co poszło nie tak? Bez odpowiednich narzędzi analitycznych trudno znaleźć odpowiedź. Na szczęście, żeby do niej dotrzeć, nie potrzebujesz sztabu informatyków ani zaawansowanych umiejętności programistycznych. Z odpowiednimi rozwiązaniami zyskasz dostęp do czytelnych raportów i praktycznych wskazówek.
Narzędzia analityczne Google dla e-commerce
Mówi się, że Google wie wszystko. A Ty możesz z tego skorzystać, bo informacje te dotyczą też Twoich klientów, również potencjalnych. Podstawą i jednym z najczęściej wykorzystywanych narzędzi analitycznych w e-commerce jest Google Analytics. Platforma ta zbiera dane z witryny i aplikacji, a następnie przekształca je w raporty. Google Analytics dostarcza danych m.in. na temat ruchu w witrynie (skąd użytkownicy trafili do niej, ile razy dana zakładka została odwiedzona, ile osób dotarło do strony z potwierdzeniem zakupu) a też takich informacji jak, ustawienie języka, typ przeglądarki, używane urządzenie itd.
Takie dane mogą dostarczyć cennych informacji np. na temat skuteczności kampanii marketingowych — możesz dowiedzieć się, czy klienci trafiają na Twoją stronę po kliknięciu linku w wyszukiwarce, banneru reklamowego czy linku w mediach społecznościowych. W prosty sposób możesz też sprawdzić, jak liczba wizyt na stronie przekłada się na sfinalizowane zakupy.
Drugim przydatnym narzędziem od Google jest Google Search Console. Dzięki niemu możesz zrozumieć, jak wyszukiwarka Google widzi Twoją stronę — wystarczy, że wpiszesz jej adres URL, a uzyskasz szczegółowe informacje na temat indeksowania i widoczności w wynikach wyszukiwania. Jeśli np. sprzedajesz czapki, Google Search Console pokaże Ci, na jakie słowa kluczowe związane z czapkami Twoja strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania, jak często użytkownicy klikają te wyniki i które z nich wymagają optymalizacji. Ów instrument może także wskazać Ci informacje o potencjalnych błędach, które wpływają na pozycję Twojej witryny. Wystarczy, że podasz swój e-mail, aby otrzymywać alerty o problemach znalezionych przez Google.
Kissmetrics — analiza zachowania użytkownika w sklepie internetowym
Zastanów się nad taką sytuacją: masz sklep stacjonarny naszpikowany kamerami i czujnikami. Wchodzi do niego klient, ogląda różne produkty, wędruje między półkami, zatrzymuje się przy jednej z wystaw, a potem wychodzi bez dokonania zakupu. Dzięki technologii dowiesz się, co przyciągnęło jego uwagę i dlaczego zrezygnował z zakupu. W sklepie internetowym takie możliwości daje Kissmetrics — narzędzie, które rejestruje każdy ruch użytkownika na stronie, umożliwiając dogłębną analizę jego zachowań i identyfikację przyczyn porzuconych koszyków.
Przykładowo dzięki Kissmetrics możesz dowiedzieć się, że klienci rezygnują z zakupów na etapie finalizacji zamówienia. Będzie to sygnał, że Twój dotychczasowy system płatności nie działa najlepiej. W takiej sytuacji warto rozważyć wdrożenie nowoczesnych rozwiązań, takich jak Przelewy24, które oferują szeroki wybór metod płatności, w tym szybkie przelewy online, płatności kartą czy BLIK, ułatwiając klientom dokończenie transakcji.
Poznaj wszystkie metody płatności od Przelewy24
HotJar — gdy tabelki nie wzbudzają Twojej ciekawości
Innym przydatnym narzędziem jest HotJar. Oferuje ono mapy cieplne i nagrania sesji użytkowników, umożliwiając obserwację interakcji klientów z elementami strony. Z rekonstrukcji wizyty użytkownika na stronie możesz dowiedzieć się wszystkiego, na temat jego ścieżki zakupowej — od momentu wejścia do e-sklepu, przez każdy ruch myszą, kliknięcie, przewinięcie czy naciśniecie klawiszy klawiatury, aż po finalizację zamówienia albo opuszczenie witryny bez dokonania zakupu. Analizowane są też zachowania związane z modułem płatności, dzięki czemu możesz zobaczyć, czy klienci napotykają trudności przy wyborze metody płatności, wprowadzaniu danych lub akceptowaniu warunków transakcji.
Oprócz ciekawego ujęcia danych w formę graficzną, HotJar wyróżnia się też możliwością tworzenia ankiet i zbierania opinii od klientów. To pozwala na kompleksowe zrozumienie ich potrzeb i oczekiwań.
Brandly360 — przeanalizuj, co słychać u konkurencji
Brandly360 to zaawansowane narzędzie analityczne dla producentów oraz e-commerce. Umożliwia ono kompleksowy monitoring cen, dostępności produktów oraz działań konkurencji na różnych platformach sprzedażowych (marketplace’ach) takich jak Amazon, Allegro czy Ceneo. Dostępne funkcje to m.in. analiza opisów produktowych, monitoring akcji promocyjnych czy automatyzacja cen (także w oparciu o sztuczną inteligencję). Brandly360 pozwala na optymalizację strategii sprzedażowych i marketingowych.
Zobacz, jakie rozwiązania płatnicze oferują Przelewy24
Narzędzia do analizy danych w e-commerce. Podsumowanie
Wybór odpowiednich narzędzi analitycznych może zaważyć na „być albo nie być” Twojego e-sklepu. Dzięki rozwiązaniom takim jak Google Analytics, HotJar czy Kissmetrics, możesz szczegółowo analizować zachowania klientów i optymalizować procesy sprzedażowe. Każde z tych narzędzi oferuje inne funkcje, które pomagają zrozumieć potrzeby użytkowników i zwiększać konwersje. Podobnych rozwiązań jest jeszcze wiele, polecamy także zapoznać się z takimi narzędziami jak SEMrush, Ahrefs, Metrilo czy Brand24.
Zaawansowane narzędzia zwykle są kosztowne, ale szybko zwiększają sprzedaż. Jeśli więc chcesz wspierać rozwój swojego biznesu, a jednocześnie zadbać o płynność finansową, rozważ skorzystanie z rozwiązania takiego jak Pragmago x Przelewy24 Finance, które pomaga efektywnie zarządzać wydatkami i inwestycjami w e-commerce.
A jeśli chcesz poznać więcej przydatnych narzędzi do prowadzenia biznesu online, sprawdź artykuł na blogu Przelewy24: 7 przydatnych narzędzi do prowadzenia biznesu w internecie.