Niemal każda osoba prowadząca sprzedaż w Internecie choć raz zdecydowała się na zorganizowanie wyprzedaży lub choćby większej promocji. Przyczyny takiej decyzji są różne; czasem chodzi o pozbycie się zalegającego w magazynie towaru, czasem o odzyskanie zamrożonego kapitału. Zazwyczaj jednak nadrzędny cel jest taki sam – mowa o zwiększeniu sprzedaży. Kiedy wyprzedaże i promocje faktycznie w tym pomogą?

Kiedy promocje w sklepach internetowych to dobry pomysł?

W pierwszej kolejności osoby, które myślą o organizacji promocji w sklepie internetowym, powinny pamiętać o aktualnych wymogach prawnych. Mowa o obowiązkach, jakie nakłada na sprzedawców dyrektywa Omnibus, w tym m.in. o informowaniu o najniższej cenie produktu w ciągu ostatnich 30 dni. Unijne przepisy, zaimplementowane do polskiego porządku prawnego, zapobiegają zatem zjawisku „sztucznych promocji”. Wcześniej część sprzedających najpierw podnosiła ceny, by następnie zorganizować „promocję” i obniżyć cenę do poprzedniego poziomu. Obecnie taka praktyka nie jest wprawdzie nielegalna, jednak obowiązek informowania klientów o najniższych cenach w ciągu miesiąca sprawia, że kupujący sami są w stanie ocenić, czy dana promocja jest faktycznie atrakcyjna.

Kiedy promocje lub wyprzedaże są zatem dobrym pomysłem i mogą przełożyć się na realne zwiększenie sprzedaży? Wielu klientów oczekuje obniżek na przykład z okazji świąt lub innych okazji – promocje świąteczne organizuje zresztą zdecydowana większość sprzedających, dlatego też brak niższych cen w tym okresie może przełożyć się na znacząco niższą sprzedaż. Aby temu zapobiec, warto zorganizować choćby symboliczną promocję, proponując na przykład klientom (o ile to możliwe) zakup zestawu produktów lub usług w atrakcyjnej cenie.

Jako sprzedający powinieneś rozważyć także wyznaczenie cyklicznych dni promocyjnych (ale nie częściej niż 1-2 razy w roku), w trakcie których obniżysz ceny np. o kilkadziesiąt procent. Mogą być to np. dni marki lub inna okazja, związana z Twoją firmą. Sygnalizowana odpowiednio wcześniej duża promocja, promowana m.in. w social media, może realnie zwiększyć sprzedaż w e-sklepie.


Zobacz dostępne rozwiązania płatnicze dla Twojego sklepu internetowego


Kiedy są wyprzedaże? Kiedy kończy się sezon lub stan produktu na magazynie

Wyprzedaże to zjawisko, które szczególnie łatwo zaobserwować w przypadku sklepów internetowych z odzieżą czy akcesoriami do domu. Ze względu na sezonowość większości produktów (co jest z kolei wymuszone przez pory roku czy święta) sporo sprzedających decyduje się na wyprzedaż przed kolejnym sezonem. Organizowane są zatem np. wyprzedaże ubrań jesienno-zimowych, gdy zbliża się sezon wiosenno-letni. Wyprzedaż może wtedy znacząco podnieść sprzedaż.

To, co jednak łączy wszystkie udane promocje i wyprzedaże, to świadomość klientów, że w danym momencie nastąpi (lub powinna nastąpić) obniżka cen. Konsumenci spodziewają się promocji lub wyprzedaży w określonych momentach i często odraczają zakupy; jeśli jako sprzedający wykorzystasz to umiejętnie, możesz znacząco zwiększyć sprzedaż. Z kolei w sytuacji gdy nie obniżysz cen wtedy, gdy oczekują tego klienci (czyli na wybrane okazje itd.), musisz liczyć się z tym, że ostatecznie zysk odnotują konkurencyjne sklepy internetowe.

O czym warto pamiętać przy organizowaniu promocji lub wyprzedaży?

To, kiedy organizować promocje, a kiedy wyprzedaże, jest niezwykle istotne. Równie ważne jest jednak dopilnowanie, by produkty (a należy spodziewać się zwiększonej sprzedaży) docierały do klientów na czas; być może konieczne będzie zlecenie dodatkowej osobie części działań związanych z kwestiami logistycznymi. Pamiętaj też o udostępnieniu klientom dodatkowych metod płatności na czas promocji, jeśli nie masz ich w swoim sklepie internetowym na stałe. Mowa o płatnościach odroczonych, takich jak m.in. PayPo, ale też Twisto. Dzięki temu wesprzesz sprzedaż w swoim sklepie, ponieważ klient chcący skorzystać z niższych cen, będzie mógł zrobić zakupy nawet, jeśli w danym momencie nie ma na swoim koncie odpowiedniej kwoty – koszt zakupu pokryje później, wybierając jedną z metod płatności. Warto też przygotować się na zwiększony ruch na stronie sklepu; być może konieczne okażą się zmiany w hostingu, jeśli już wcześniej dochodziło do zawieszania się strony na skutek zwiększonej liczby odwiedzin.


Sprawdź również inne metody płatności od Przelewy24


Należy zatem pamiętać, że samo zorganizowanie promocji czy wyprzedaży (nawet w najbardziej odpowiednim momencie) nie gwarantuje wcale sukcesu. Jako sprzedawca musisz dopełnić ciążących na Tobie obowiązków wynikających z dyrektywy Omnibus, zadbać o to, by Twoi potencjalni klienci mogli swobodnie przeglądać stronę e-sklepu, dopilnować, by mieli do wyboru różne metody płatności, a na końcu – by paczka dotarła do nich w wyznaczonym terminie.