Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej przyspieszyła rozwój polskiego e-commerce. Według raportu Gemius “E-commerce w Polsce 2020” już prawie trzy czwarte Polaków kupuje online. Tradycyjnie szczyt zakupów przypada na ostatni kwartał. To już ostatni dzwonek by przeanalizować logistykę swojego sklepu internetowego i ustrzec się najczęstszych błędów popełnianych przez konkurencję.
1. Oszczędności kosztem jakości
Optymalizacja kosztów prowadzenia biznesu jest szalenie istotna. Najgorsze jednak, co można zrobić to ciąć koszty wraz z jakością. Dlaczego? Bo Twoi zadowoleni klienci staną się niezadowoleni, a niezadowoleni odejdą do konkurencji i w efekcie mamy straty. Dlatego porównując ceny usług logistycznych zawsze pamiętajmy, że liczy się nie tylko cena pojedynczej paczki, ale również wsparcie (lub jego brak), jakie otrzymujemy wraz z usługą. Bo w krytycznym momencie bardziej liczyć się będzie to, czy mamy od kogo otrzymać wsparcie (opiekun handlowy?), ile czasu i energii będziemy musieli poświęcić na ewentualną reklamację, czy możemy liczyć na odszkodowanie etc.
2. Umowa z jednym kurierem
Umowa z jednym, wybranym przewoźnikiem jest korzystna, ale tylko pozornie. Otrzymujemy dobre warunki, dobry kontakt, nie ma zamieszania ani pomyłek. Wszystko działa prawidłowo, ale... do czasu. Wzrost przewozów na koniec roku zwiększa ryzyko problemów. Nie muszą one wynikać ze złej woli przewoźnika — to może być awaria systemu lub spiętrzenie zamówień. W takim przypadku na gorączkowe szukanie alternatywy jest zwykle za późno. Niedostarczone zamówienie to prawdopodobnie utracony i sfrustrowany klient. Jak tego uniknąć?
Na rynku dostępne są firmy specjalizujące się w pośrednictwie i sprzedaży usług kurierskich, odpowiednik brokerów w branży ubezpieczeniowej. Tyle tylko, że o ile w przypadku polisy trzeba wybrać jedną konkretną firmę, w branży logistycznej można równocześnie korzystać z wielu firm kurierskich. Jakie są tego zalety? Po pierwsze: jest taniej, bo broker ma swoje stawki wynikające z dużego wolumenu wysyłek, których Twoja firma może nigdy nie osiągnąć. Po drugie: jeśli wysyłasz różne typy produktów to jedna firma kurierska może nie spełnić Twoich oczekiwań. Na przykład nie każdy kurier podejmie się wysyłki alkoholu, żywych roślin czy farb w plastykowych opakowaniach… Pamiętaj tylko o punkcie nr 1 – nie zawsze najtańszy operator usług kurierskich jest najlepszy!
3. Ręczna obsługa wysyłek
Ręczne wysyłanie zamówień zajmuje dużo czasu i generuje ryzyko pomyłek. A w przedświątecznym szczycie może to być wąskie gardło, które hamuje sprzedaż. Dobry sklep nie może sobie na to pozwolić. Dlatego warto zautomatyzować proces poprzez integrację z operatorem logistycznym. Zwłaszcza, że wielu z nich udostępnia bezpłatne integracje z czołowymi platformami e-commerce i systemami sprzedaży Open-Source. Wtedy to zaimportujesz swoje zlecenia wysyłek do jednego panelu, w którym wyślesz paczki szybko i sprawnie.

4. Brak analityki logistyki e-biznesu
Szczyt wysyłek w e-commerce to ogromne ilości danych. Statusy przesyłek, planowanie doręczeń, kurierzy, punkty, zamówienia anulowane i zwroty. Jeśli e-sklep ma kilka indywidualnych umów z przewoźnikami łatwo stracić panowanie nad dokumentacją, co jest szczególne ważne przy ewentualnych reklamacjach. A nie oszukujmy się – one się prędzej czy później pojawią. Dlatego ważne, żeby mieć wszystkie dane wysyłek w jednym miejscu, a dwa – móc wesprzeć się pomocą profesjonalisty. Na pewno narzędziem porządkującym wysyłki (i optymalizującym koszty) są platformy logistyczne. Niektóre z nich, np. Apaczka.pl, w ramach konta klienta oferują opiekę osobistego doradcy handlowego, który pomoże w trudnych chwilach – przy reklamacjach i sporach z kurierem, a także podpowie bardziej efektywne rozwiązania i usługi.
5. Zaufać ekspertom i outsorce'ować, co można
Nikt nie zna Twojego biznesu tak dobrze jak Ty, ale nie możesz ciągle wszystkiego robić własnymi rękami i rozwijać kompetencji swojej firmy na każdym możliwym polu. Zamiast więc zatrudniać nowych pracowników (co jest nie tylko kosztowne, ale i czasochłonne), możesz znaleźć inne podmioty do współpracy - ekspertów w swojej dziedzinie. Nie musisz wcale znać mechanizmów ich działania – ważny jest efekt, za który płacisz i którego wymagasz. Potrzebne są Ci np. mapy punktów odbioru przesyłek. Nie musisz od razu zatrudniać do tego programistów. Możesz użyć gotowego pluginu, który często bez umiejętności technicznych, można zainstalować w swoim sklepie internetowym.
Podsumowanie
Nowoczesne rozwiązania informatyczne pomagają przedsiębiorcom unikać problemów z logistyką. Szczególnie ważne jest to w okresie nasilenia wysyłek, czyli w końcówce roku kalendarzowego. Przy wyborze partnera do obsługi zleceń przesyłek warto zwrócić uwagę na firmę Apaczka, która od ponad 10 lat udoskonala procesy i dostarcza rozwiązania logistyczne dla ponad 100 tysięcy polskich firm. Aby przetestować system, wystarczy bezpłatnie zarejestrować firmę w panelu klienta Apaczki. Rejestracja nie wiąże się z koniecznością nadawania przesyłek, a konto w systemie jest darmowe i bezterminowe.

Apaczka.pl to sprawdzony operator logistyczny. Konsekwentnie wspiera firmy w rozwoju ich biznesu, udostępniając profesjonalne narzędzia ułatwiające codzienną logistykę. Oferta Apaczka jest skierowana do wszystkich przedsiębiorców, zarówno z segmentu B2B jak i B2C. „Rośniemy tak szybko jak e-commerce w świecie” – mówi o firmie Marcin Susmanek, Członek Zarządu w Apaczka – warto więc rozwijać swoją logistykę z tymi, którzy to robić potrafią.