Izba Gospodarki Elektronicznej we współpracy z Mobile Institute przeprowadziła badanie świadomości społecznej odpowiedzialności biznesu wśród klientów e-sklepów oraz przedstawicieli branży handlu internetowego. Na tej podstawie powstał pierwszy w Polsce raport CSR sektora e-commerce, do którego lektury zapraszamy. Serwis Przelewy24 jest Partnerem głównym tej publikacji.

Raport „Odpowiedzialny e-Commerce” składa się z dwóch głównych części: „Ekologiczny e-commerce”oraz „Etyczny e-Commerce”. To lektura obowiązkowa dla wszystkich firm działających w sektorze handlu internetowego, które chcą skutecznie prowadzić działania CSR-owe.

Wiedza na temat społecznej odpowiedzialności biznesu jest zdecydowanie większa wśród przedstawicieli branży e-commerce, niż wśród ich klientów. Nie oznacza to jednak, że kupujący nie zwracają uwagi na to, w jaki sposób firmy działają w tym obszarze. Pomimo nieznajomości definicji, klienci intuicyjnie skłaniają się ku rozwiązaniom, które m.in. minimalizują negatywny wpływ zakupów na środowisko.

- Zadaniem branży e-commerce jest dzisiaj nie tylko wdrażanie dobrych praktyk CSR-owych, ale również edukowanie swoich pracowników oraz kupujących. Obecnie, 49% firm nie informuje klientów o tym, jakie działania realizuje. A przecież zwiększenie poziomu wiedzy na temat odpowiedzialności społecznej biznesu wśród konsumentów jest istotne. Pozwoli im bowiem wybierać ofertę tych przedsiębiorstw, dla których kwestie społeczne są równie ważne, co zysk finansowy – mówi Jacek Kinecki, CCO Przelewy24.

Czego dowiedzieliśmy się z badania konsumentów?

  • 87% klientów sklepów internetowych nie zna pojęcia zrównoważonego rozwoju.
  • 71% e-konsumentów deklaruje, że zwraca uwagę na to czy dostarczona przesyłka jest zapakowana w sposób ekologiczny
  • 68% kupujących w sieci jest skłonnych poczekać dłużej na przesyłkę, żeby dostać wszystkie zamówione produkty w jednej dostawie.
  • Klienci sklepów internetowych przed zakupem sprawdzają politykę zwrotów e-sklepu (52%) oraz proces reklamacji (50%).

Jaki jest poziom wiedzy na temat CSR w branży e-commerce?

  • 98% badanych deklaruje, że w ich miejscu pracy praktykowane są działania w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu.
  • Aż 93% firm, które deklarują prowadzenie biznesu w sposób odpowiedzialny przyznaje, że firma odnosi z tego korzyści – najczęściej wizerunkowe.
  • Wśród działań CSR-owych, które podejmuje firma, respondenci najczęściej wskazywali zróżnicowanie form płatności (52%), oferowanie produktów/usług bezpiecznych, dobrej jakości, tworzonych ze świadomością źródła pochodzenia materiałów, z dbałością o ochronę środowiska (52%) oraz wdrażanie innowacji i technologii (52%).
  • 47% reprezentantów branży e-commerce deklaruje, że w ich miejscu pracy komunikuje się działania CSR-owe za pośrednictwem różnych kanałów. Premiera raportu odbyła się 9 listopada podczas Forum Gospodarki Cyfrowej, zorganizowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej.

Publikacja dostępna jest na stronie Izby Gospodarki Elektronicznej.