9 lutego 2021 roku płatności BLIK obchodziły 6 urodziny, a 9 maja 2021 roku zrealizowano miliardową transakcję tą metodą. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest system BLIK, jak działa oraz jakie są jego najważniejsze zalety.
BLIK to nowy wymiar płatności bezgotówkowych. Szybki, wygodny i bardzo bezpieczny. Obecnie korzysta z niego prawie 8 mln użytkowników, a popularnością w e-commerce przewyższył nawet karty płatnicze. Czym w praktyce jest BLIK, jak działa i w czym tkwi jego sekret?
Czym jest BLIK?
BLIK to nowoczesny sposób wykonywania płatności bezgotówkowych. Został uruchomiony w lutym 2015 roku, z inicjatywy spółki Polski Standard Płatności. Jej udziałowcami było 6 banków: Alior Bank, Bank Millennium, ING Bank Śląski, mBank, Santander Bank Polska (wcześniej BZ WBK) i PKO BP. To właśnie one, jako pierwsze, wdrożyły innowacyjny wówczas sposób płatności mobilnych. Klienci bardzo szybko docenili wygodne i szybkie płatności przy pomocy BLIK-a.
Przez piewsze 11 miesięcy funkcjonowania (czyli do końca 2015 roku) wykonano niemal 2 miliony transakcji przy użyciu płatności BLIK. Przez pierwsze 5 lat funkcjonowania na rynku było tylko lepiej – do roku 2020 odnotowano aż 353 miliony płatności BLIK. Prawdziwą rewolucją był jednak sam rok 2020, w którym użytkownicy wykonali w sumie aż 424 mln transakcji.
Miliardową płatność BLIK-iem, będącą najlepszym świadectwem sukcesu tej metody płatności, odnotowano 9 maja 2021 roku. Zarejestrowano ją z aplikacji mobilnej IKO, oferowanej przez PKO Bank Polski, w dniu 9 maja o godzinie 21:27 w serwisie siepomaga.pl.
To jednak nie wszystko. BLIK, w ubiegłym roku, był najsilniejszą w Polsce marką w kategorii płatności mobilnych. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez brytyjskie KANTAR GROUP, w kwietniu, maju i czerwcu 2020 roku, Brand Power (siła marki) BLIK-a wynosiła aż 37%.
Jak działa BLIK?
BLIK, przy pomocy jednorazowych 6-cyfrowych kodów, umożliwia dokonywanie wszelkich możliwych płatności czy innych transakcji niemal natychmiastowo, a przede wszystkim bezpiecznie. Kody generowane są przez użytkowników poprzed aplikację mobilną własnego banku, którą należy zainstalować na smartfonie. Ze względów bezpieczeństwa, każdy kod jest ważny tylko 2 minuty.
Przy pomocy BLIKa-a:
- zapłacisz za towary i usługi w internecie;
- zapłacisz za towary i usługi w stacjonarnych punktach handlowych;
- wypłacisz pieniądze z bankomatu, bez konieczności używania karty;
- prześlesz pieniądze na numer telefonu — szybciej niż kiedykolwiek wcześniej.
Jak zapłacić BLIK-iem?
Zastanawiasz się, jak w praktyce wygląda płatność BLIK-iem? Oto przykład.
Wyobraź sobie, że właśnie robisz zakupy w swoim ulubionym sklepie internetowym. Produkt jest już w Twoim koszyku. Żeby w niedalekiej przyszłości zjawił się w Twoim domu, musisz jedynie sfinalizować płatność. Od czego zacząć?
- Z dostępnych w sklepie metod płatności wybierz BLIK.
- Odblokuj telefon, uruchom aplikację mobilną banku i naciśnij symbol BLIK-a.
- Wpisz kod, który pojawi się na ekranie smartfona, w odpowiednim okienku na stronie internetowej sklepu.
- Zatwierdź transakcję w aplikacji mobilnej.
- Gotowe.
Zobacz też, jak dokonywać płatności za pomocą BLIK-a i pozostałych usług krok po kroku.
Zalety BLIK-a
Jak wskazują dane z raportu "Polski e-commerce 2020", zrealizowanego na zlecenie operatora płatności Przelewy24 i Nets, to właśnie BLIK jest najbardziej pożądaną przez klientów sklepów internetowych metodą płatności. Taką odpowiedź wskazało aż 30% respondentów. BLIK wyprzedził nawet znane i lubiane szybkie przelewy (27%) oraz płatności kartą (21%). Trudno się dziwić. Wykonywanie transakcji BLIK-iem niesie za sobą szereg zalet. Oto najważniejsze z nich:
- szybkość – większość klientów robiących zakupy w sklepach internetowych marzy o tym, aby dostać przesyłkę jak najszybciej. Dzięki szybkim płatnościom BLIK, sprzedający dostaje pieniądze już kilkanaście sekund po potwierdzeniu transakcji. Już w kilka minut po zamówieniu może rozpocząć kompletowanie zamówienia i wysłać je jeszcze tego samego dnia;
- wygoda – aby zapłacić BLIK-iem (i wypłacić pieniądze z bankomatu), nie trzeba nosić ze sobą portfela, a nawet karty płatniczej. Wszystkie niezbędne kroki można wykonać przy pomocy smartfona;
- bezpieczeństwo – dzięki krótkiej żywotności kodów (każdy jest ważny jedynie 2 minuty) oraz konieczności uwierzytelnienia transakcji, płatności BLIK są jednymi z najbezpieczniejszych wśród płatności bezgotówkowych. Dodatkowym zabezpieczeniem, np. w przypadku utraty telefonu, jest blokada aplikacji mobilnej, generującej kody;
- zmniejszenie odsetka porzuconych koszyków – wdrożenie płatności BLIK ma szczególne znaczenie w przypadku sklepów e-commerce. Wyobraź sobie sytuację, gdy klient sklepu internetowego musi opłacić zamówienie kartą. Aby sfinalizować transakcję, musi nie tylko odnaleźć kartę (ta znajduje się zazwyczaj w najgłębszych zakamarkach portfela, w dodatku w innym pokoju), a także wpisać jej dane w formularzu. Sama myśl o konieczności wstania z fotela i rozpoczęcia poszukiwań, może stać się powodem rezygnacji z zamówienia. Udostępniając konsumentom BLIK-a, dajesz im szansę na opłacenie zamówionych towarów w ciągu zaledwie kilku sekund. Bez konieczności uzupełniania kolejnych pól, wyłącznie przy pomocy smartfona, którego większość z nas ma zazwyczaj pod ręką;
- prostota – z płatnościami BLIK z powodzeniem poradzi sobie niezaznajomiona z cyfrowymi technologiami osoba;
- możliwość realizacji ekspresowego przelewu środków, także do innego banku – przy pomocy BLIK-a można nie tylko zapłacić za zakupy i wypłacać pieniądze z bankomatu, ale także zrobić ekspresowy przelew na numer telefonu – i to 7 dni w tygodniu. Ekspresowe przelewy BLIK-iem nie wiążą się się z jakimikolwiek dodatkowymi opłatami, co także jest dużą zaletą.

Jak zastosować BLIK-a w sklepie internetowym?
Biorąc pod uwagę ogromną (i wciąż rosnącą) popularność BLIK-a, jego wdrożenie w sklepie powinno być nie opcją, lecz standardem. Dla wielu klientów to właśnie wygodne i szybkie płatności smartfonem będą kluczowym kryterium wyboru placówki handlowej.
Zobacz też: Jakie metody płatności wybierają konsumenci? Omówienie obecnych trendów.
Jak rozpocząć korzystanie z BLIK-a?
Jeśli w prowadzonym przez Ciebie sklepie internetowym nie zostały jeszcze wdrożone płatności bezgotówkowe BLIK, to najlepszy moment, aby to zrobić. Od czego zacząć? Płatności BLIK mogą wdrożyć jedynie agenci rozliczeniowi posiadający licencję Krajowej Instytucji Płatniczej lub Małej Instytucji Płatniczej w zakresie agenta rozliczeniowego.
Jeśli jesteś właścicielem sklepu lub punktu usługowego i chcesz zaoferować swoim klientom płatności BLIK, skontaktuj się z agentem rozliczeniowym, takim jak Przelewy24, który jest zintegrowany z systemem płatności BLIK i wybierz wariant usług, który najbardziej Ci odpowiada.
W zależności od specyfiki swojego biznesu, Twoich oczekiwań i preferencji, możesz wdrożyć BLIK-a:
- jako płatność po przekierowaniu na stronę płatności BLIK (blik.pl). To wszechstronne rozwiązanie przyniesie korzyści większości sprzedawców. Jednocześnie jest ono najpopularniejszym i najchętniej wybieranym sposobem wdrożenia płatności BLIK;
- jako płatność bez opuszczania sklepu (bez możliwości zapamiętania). Jeśli wybierzesz taki sposób wdrożenia, klienci będą płacić BLIK-iem w Twoim sklepie. Taki wariant jest szczególnie polecany serwisom, którym zależy na tym, aby klient nie był przekierowany na zewnętrzną stronę płatności;
- jako płatność bez opuszczania sklepu (z możliwością zapamiętania). Ten specyficzny model wdrożenia został stworzony z myślą o sklepach, które mają duży odsetek powracających klientów i chcą, by płatność odbywała się bez przekierowania na zewnętrzną stronę płatności i bez konieczności potwierdzania użycia kodu BLIK poprzez wpisanie PIN-u w aplikacji mobilnej;
- w formie płatności powtarzalnych. Taki system jest dedykowany podmiotom oferującym sprzedaż usług abonamentowych, sprzedaż mediów, transport, ubezpieczenia i inne.
Zapoznaj się również z tabelą prowizji i opłat dla naszych usług.
BLIK – co jeszcze warto wiedzieć?
BLIK zapewnia nie tylko wygodne wykonywanie płatności bezgotówkowych, ale także możliwość wygodnej obsługi posprzedażowej, związanej np. ze zwrotami:
- jeśli zwrócisz produkt, za który zapłaciłeś BLIK-iem w sklepie internetowym, sprzedający zwróci pieniądze na konto, do którego przypisany jest przy pomocy BLIK-a numer telefonu;
- w przypadku płatności dokonywanych w punktach stacjonarnych, przy pomocy terminala płatniczego, zwrot środków odbywa się przy kasie.
Współpracę z BLIK-iem nawiązało także kilka firm kurierskich m.in. GLS czy InPost. Dzięki temu za przesyłkę dostarczoną „pod drzwi” zapłacisz wygodniej niż kiedykolwiek wcześniej. A w dodatku bezkontaktowo i bezdotykowo. Wystarczy jedynie, że wygenerujesz kod BLIK w aplikacji mobilnej i podasz go kurierowi (także przez telefon lub zamknięte drzwi). Kiedy ten wpisze go w okienku terminala, wystarczy że zatwierdzisz transakcję w swojej aplikacji.
Przeczytaj również nasze wpisy z cyklu „Wyzwania w e-commerce”:
Wyzwania w e-commerce: UX sklepu internetowego
Wyzwania w e-commerce: logistyka i koszty przesyłek
Wyzwania w e-commerce: skuteczne opisy produktów