Wszechobecna cyfryzacja i rozwój technologii kreują dynamiczne zmiany na rynku e-commerce. Czy już za kilka lat sprzedawcy będą dostarczać przesyłki dronami, za ladami staną chatboty, a precyzyjne przewidywanie preferencji zakupowych klientów zaskoczy ich samych? Sprawdźmy.
Z raportu Polski e-commerce 2020, wykonanego na zlecenie Przelewy24 wynika, że wartość branży online w 2020 roku wyniosła 100 mld zł. To aż 100% więcej niż rok wcześniej! Takie dane zaskoczyły nawet ekspertów. Zwłaszcza ze względu na fakt, że w 2019 roku prognozowano, że wartość e-rynku w 2021 roku osiągnie 80 mld zł, 92 mld zł w 2022 roku, a 100 mln dopiero w 2023 roku. Jedną z najważniejszych przyczyn dynamicznych wzrostów był z pewnością wybuch pandemii. Chcąc ochronić zdrowie – swoje i swoich najbliższych – wiele osób przeniosło zakupy ze stacjonarnych sklepów do internetu. Twórcy raportu przewidują, że tendencja ta nie owróci się po zakończeniu pandemii.
Zobacz również: Jak założyć sklep internetowy: formalności, platforma, rozwiązania płatnicze.
Co czeka polską branżę internetową w kolejnych latach?
Zgodnie z danymi raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2021” stworzonego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, zmianie uległy zwyczaje zakupowe Polaków. Sytuacja ta ma oczywiście związek ze światową pandemią COVID-19. Początkowo konsumenci ograniczali wydatki na przyjemności i unikali większych inwestycji, szybko jednak przystosowali się do nowej sytuacji. Chętniej dokonują mniejszych zakupów, wykupują abonamenty na platformach streamingowych czy kupują więcej towarów z branży FMCG. Inwestycja w sprzedaż dóbr szybkozbywalnych może być więc dobrym krokiem dla przedsiębiorców działających w branży e-commerce i zapewnić im przychody w kolejnych miesiącach. Jedno jest pewne — w perspektywie kolejnych lat polską branżę internetową czekają duże zmiany.
Innowacje technologiczne — 5G i sztuczna inteligencja a rozwój e-commerce
5G to nowoczesny standard sieci komórkowej — znacznie bardziej wydajny i niezawodny od tego powszechnie używanego obecnie (4G). Dzięki tej rewolucyjnej technologii internet jest bardziej dostępny i płynny, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych. Sztuczna inteligencja to, z definicji, zdolność maszyn do wykonywania typowych dla ludzi czynności oraz nabywania charakterystycznych dla nich umiejętności, takich jak m.in. uczenie się, planowanie czy zapamiętywanie.
Połączenie zastosowania sztucznej inteligencji i technologii mobilnej 5G niesie za sobą ogromny potencjał, aby zapewnić poprawę produktywności, wydajności i kosztów w sklepach internetowych.
Technologia sieci komórkowej piątej generacji:
- zapewni ekspresowe przesyłanie danych. Brak konieczności oczekiwania na otwarcie potrzebnej podstrony umożliwi jednoczesne wykonywanie różnych czynności (np. oglądanie płytek do kuchni i sprawdzanie, jak będą one wyglądały na ścianach), zwiększy satysfakcję z zakupów i zminimalizuje ryzyko porzucenia koszyka zakupowego;
- sprawi, że urządzenia mobilne będą działać szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Jest to szczególnie ważne nie tylko w przypadku użytkowników smartfonów, ale także tych, którzy będą płacić za zakupy przy pomocy urządzeń ubieralnych.
- umożliwi robienie zakupów niedostępnymi dotychczas kanałami. Wraz ze wzrostem popularności inteligentnych gadżetów, klienci będą mogli dokonywać transakcji w nietypowy sposób, np. kupować artykuły spożywcze na wyświetlaczu inteligentnej lodówki. Nowoczesne rozwiązania pozwolą konsumentom także zamawiać produkty za pośrednictwem inteligentnych asystentów, takich jak Google Home, nawet bez użycia interfejsu; zapewni wielokanałowe doświadczenia dla wielu zmysłów. Czy wiesz, że 90 procent informacji, które docierają do ludzkiego mózgu, trafia tam za pośrednictwem środków wizualnych? Aby wykorzystać tę wiedzę, marki stają się coraz bardziej wykorzystywać obrazy. Dzięki piątej generacji sieci komórkowej mogą zacząć rozpowszechniać materiały promocyjne, takie jak wideo, zdjęcia i multimedia w wysokiej rozdzielczości, co pośrednio przełoży się na wzrost zysków. Dobrym przykładem może być sklep internetowy Ikea VR w Australii. Pozwala on klientom przeglądać produkty wyposażenia wnętrz, w zaciszu własnego domu, za pomocą mobilnego zestawu VR.

Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji w e-commerce:
- sprzedawcy będą w stanie jeszcze bardziej dopasowywać swoje oferty do konsumentów i stosować dedykowane komunikaty, które zachęcą potencjalnych klientów do zrobienia zakupów. Ponad 50% kupujących uważa, że zindywidualizowane doświadczenia online kształtują ich decyzje zakupowe, a aż 74% marketerów jest zdania, że personalizacja ma ogromny wpływ na rozwój relacji z klientami. Dostosowanie komunikatów i metod sprzedaży do poszczególnych osób jest więc kluczem do utrzymania ich zadowolenia. Negatywne opinie o poprzednich transakcjach mogą zaś sprawić, że kupujący odpłyną do konkurencyjnych sklepów internetowych;
- klienci będą mogli z łatwością oglądać produkty w 3D, obracać je, powiększać je lub zmniejszać. Dzięki precyzyjnym wizualizacjom, sprawdzą, jak wyglądają w butach, koszulce czy sukience, które planują kupić. Zdaniem ekspertów wdrożenie interaktywnej technologii trójwymiarowej może przynieść sprzedawcom znaczący wzrost współczynnika konwersji;
- kupujących będą obsługiwać elektroniczne chatboty. Jedną z firm, która z sukcesem wdrożyła takie rozwiązanie, jest H&M. Chatobot odpowiada na typowe pytania, a nawet sugeruje klientom konkretne modele odzieży.
Połączenie technologii 5G i sztucznej inteligencji może także pozwolić na dostarczanie produktów do klientów dronami. Wbrew pozorom, taki scenariusz nie jest futurystyczną wizją odległej przyszłości. Komercyjne dostawy dronami od 2019 roku wykorzystuje UPS. Obecnie możliwość dostaw przy pomocy latających maszyn testuje także Uber Eats.
Płatności przyszłości — czy transakcje bezgotówkowe bezpowrotnie wyprą gotówkowe?
Transakcje bezgotówkowe są dziś popularniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Dane udostępnione przez NBP wskazują, że udział płatności gotówkowych w Polsce spadł od 2005 roku z 98% do 57%. Co ciekawe, w drugim kwartale 2020 liczba wypłat (z bankomatów, w oddziałach banków oraz w sklepach przez usługę cashback) była najniższa w historii publikowanych przez NBP danych i wyniosła „jedynie" 112 mln. Choć mało prawdopodobne jest, że gotówka całkowicie zniknie z obrotu, znaczenie nowych technologii przy transakcjach bezgotówkowych z całą pewnością będzie rosło.
Jak wynika z raportu Płatności cyfrowe 2020 zrealizowanego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej, 47% badanych zadeklarowało, że transakcji dokonuje elektronicznie. To o 3% więcej niż rok wcześniej.
Jakie sposoby opłacania zakupów najchętniej wybierają kupujący przez internet?
- Metody płatności online, które są najczęściej wybierane przez osoby dokonujące zakupu przy użyciu komputera lub laptopa to szybkie przelewy (35%) i BLIK (30%) oraz płatności kartą przy składaniu zamówienia (23%).
- Internauci korzystający podczas zakupów z urządzeń mobilnych (tj. smartfona lub tabletu) najczęściej wybierają szybkie przelewy (34%) i BLIK-a (33%) oraz opcję opłacenia przesyłki przy odbiorze (25%).
Źródło: Raport „Omnicommerce. Kupuję Wygodnie 2021”
Jakie zmiany na rynku płatności przyniesie przyszłość?
Zdaniem ekspertów rozwój nowoczesnych technologii i sztucznej inteligencji spowoduje wzrost znaczenia mobilnych metod: BLIK-a (tu dynamiczne tendencje wzrostowe można zaobserwować od 2-3 lat), Google Pay i Apple Pay. Specjaliści prognozują również zwiększoną popularność płatności one-click, umożliwiających zakup produktów, usług lub subskrypcji w internecie za pomocą jednego kliknięcia oraz transakcji dokonywanych przy pomocy ubieralnych urządzeń do płacenia (ubrania oraz akcesoria zawierające w sobie komputer i zaawansowane technologie elektroniczne). Najczęściej są to zegarki, opaski czy bransoletki.
Aby zdobyć przewagę konkurencyjną i zaufanie potencjalnych klientów, sprzedawcy każdego dnia pracują na to, aby zakupy przez internet były bezpieczne, wygodne i szybkie. Wdrożenie 5G i nowoczesnych rozwiązań technologicznych z pewnością przeniesie internetowy handel na jeszcze wyższy poziom. Jedno jest bowiem pewne — te rewolucyjne technologie wkrótce zmienią oblicze handlu i płatności.