Na rozpowszechnienie tytułowego pojęcia znaczny wpływ miało pojawienie się nowych metod płatności – BLIK-a, Apple Pay czy Google Pay – które ułatwiły szybkie wykonywanie transakcji. Czym są mikropłatności i gdzie są stosowane? W tym artykule znajdziesz najważniejsze informacje na ich temat.

Czym są mikropłatności? Jedno pojęcie, dwa wyjaśnienia

Aktualnie można się spotkać z dwoma definicjami mikropłatności. Pierwsza z nich wskazuje, że mikropłatnością jest każda płatność, gotówkowa i bezgotówkowa, która obejmuje niewielkie kwoty. Koalicja na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności ustaliła, że w Polsce granicą pomiędzy mikro a standardową płatnością jest kwota 20 złotych.

Druga definicja mówi o tym, że mikropłatnościami są przede wszystkim transakcje bezgotówkowe, które odbywają się za pomocą różnorodnych metod (przelew, karta, BLIK) i kanałów płatności (bankowość elektroniczna, telefon komórkowy), a ich wartość niewielka. Cechą charakterystyczną mikropłatności w tym ujęciu jest to, że dotyczą one zwykle produktów cyfrowych (muzyki, elementów gry, dostępów do treści itp.), a klient swój zakup otrzymuje natychmiast po dokonaniu płatności. Taka transakcja finalizowana jest za pomocą kilku kliknięć (lub zaledwie jednego), a klient nawet nie jest wylogowywany ze strony, na której dokonuje zamówienia. W poniższym artykule odnosić się będziemy do tak właśnie rozumianych mikropłatności.

Krótko o historii mikropłatności

Mikropłatności elektroniczne to rozwiązanie, które na rynku obecne jest już dosyć długo. Pierwsze transakcje na małe kwoty pojawiły się w darmowych grach, zarówno tych dostępnych online, jak i przygotowanych na urządzenia mobilne. Dzięki drobnym opłatom gracze zyskiwali możliwość wykonania dodatkowych ruchów, kupowali broń, wyposażenie czy sprzęty. Trend ten został zauważony przez producentów płatnych gier, a także dostawców innych usług i treści.

Ważnym krokiem w rozwoju mikropłatności było wprowadzenie tego rozwiązania jako opcji na wykupienie subskrypcji, dostępu do horoskopów lub pogody. Początkowo płatności te realizowane były za pośrednictwem SMS-ów premium. Dziś mikropłatności są czymś zupełnie powszechnym i wyglądają zupełnie inaczej.

Gdzie obecnie występują mikropłatności?

Obecnie mikropłatności cieszą się ogromną popularnością w aplikacjach mobilnych. Za niewielkie kwoty można w nich uzyskać dostęp do dodatkowych funkcjonalności lub korzystać bez reklam. Szacuje się, że 98% zysku w Google Play generują właśnie mikropłatności. Co ciekawe, użytkownicy Apple Store wydają na nie 2,5 razy więcej niż użytkownicy Androida.

Mikropłatności pozwalają wykupić dostęp do albumów muzycznych i pojedynczych piosenek (bezpośrednio od twórcy lub na platformach streamingowych, takich jak Apple Music), programów i aplikacji (na Smart TV, komputer), zdjęć czy artykułów. Ta forma płatności wykorzystywana jest do dokonania opłaty za ulubione programy, które nie są dostępne w darmowej ofercie lub dzięki dodatkowej opłacie nie będą przerywane reklamami.

Mikrotransakcje zawierane są również przez użytkowników, którzy chcą zyskać dostęp do treści udostępnianych przez internetowych twórców. Ebooki, samouczki, wzory list zakupowych tworzone przez influencerów stale zyskują na popularności. Kolejnym zastosowaniem miktopłatności są zbiórki charytatywne oraz takie, które mają na celu wspieranie ulubionych artystów dobrowolnym wsparciem finansowym, np. poprzez platformy crowfundingowe.

Transakcje na małe kwoty nie dotyczą oczywiście wyłącznie opłat za produkty cyfrowe. Z mikropłatnościami mamy do czynienia także w przypadku zakupu drobnych produktów czy usług, np. biletu miejskiego (np. w popularnej aplikacji moBiLET). Kupujący online korzystają z nich również aby pokryć koszty przesyłek (jeżeli nie są wliczone w cenę zakupu lub gdy są to przesyłki między osobami prywatnymi).

W jaki sposób można płacić za mikropłatności?

SMS-y premium przeszły do historii ze względu na stosunkowo wysoką (w stosunku do oferowanego produktu) cenę płatności, wynikającą z prowizji operatora telekomunikacyjnego. Obecnie wybór metod płatności za mikrotransakcje jest o wiele większy:

BLIK

Jedną z najpopularniejszych form realizowania mikropłatności jest transakcja BLIK. Operacja przebiega szybko i sprawnie, a do tego jest bardzo bezpieczna, ponieważ BLIK wymaga dwuetapowego uwierzytelniania: kodu BLIK oraz potwierdzenia w aplikacji bankowej.

Karta płatnicza

Mikropłatności można również sfinalizować za pomocą karty. Należy podać jej numer, datę ważności oraz kod zabezpieczający lub skorzystać z Apple Pay lub Google Pay, do którego podpięta jest konkretna karta płatnicza. Tę metodę płatności można skrócić do jednego kliknięcia.

Bramki płatnicze

Popularną opcją jest również korzystanie z bramek płatniczych operatorów płatności (np. Przelewy24). Dają one możliwość dokonania płatności szybkim przelewem, za pomocą BLIK-a. Klient może skorzystać także z opcji płatności odroczonej.

Płatności mobilne (Google Pay, Apple Pay)

Są często pierwszym wyborem dla klientów, którzy płacą za dostęp do aplikacji oraz streamingu, ale nie tylko. Możliwość zapłacenia jednym kliknięciem skraca ścieżkę zakupową do minimum - finalizacja transakcji trwa zaledwie 0,5 sekundy.

Im większa liczba dostępnych metod płatności, tym większa szansa, że mikropłatność skończy się pomyślnie. W sytuacji, gdy klienci nie mogą skorzystać z preferowanej przez siebie opcji finalizowania transakcji, nierzadko całkowicie rezygnują z dokonania zakupu. Efektem takiej sytuacji mogą stać się porzucone koszyki, których każdy sprzedający chce uniknąć.

Przyszłość mikropłatności – czy będzie ich jeszcze więcej?

Rosnącą popularność płatnego contentu oraz zwiększający się popyt na usługi elektroniczne pozwala przewidywać, że tego rodzaju transakcji będzie przybywać. Badania psychologów wskazują, że odroczona gratyfikacja jest czynnikiem zniechęcającym do podejmowania decyzji zakupowych. Mikropłatności nie wymagają długiego procesu decyzyjnego od klientów – na małe wydatki konsumenci decydują się szybciej. W przypadku mikropłatności możliwość natychmiastowego otrzymania zakupionego towaru sprawia, że decyzja o sfinalizowaniu transakcji częściej będzie pozytywna dla sprzedawcy.