Generacja Z, czyli tzw. post-millenials to osoby urodzone i wychowane w pełni scyfryzowanym społeczeństwie. Według różnych źródeł, za pierwsze roczniki zoomerów uważa się osoby urodzone po 1995 lub 1997 roku. Są to więc osoby, które właśnie kończą studia i stają się aktywne zawodowo. Sprawdźmy, jak wygląda ich aktywność w e-commerce.

Przedstawiciel generacji Z od najmłodszych lat miał dostęp do internetu w domu lub szkole, bankowość elektroniczna nie ma przed nim tajemnic, a możliwość dokonania zakupu online nie jest niczym nowym. Na pierwszy rzut oka wydaje się być wymarzonym klientem dla przedsiębiorstw działających online. W rzeczywistości, przedstawiciele generacji Z to naprawdę wymagający konsumenci, którzy doskonale odnajdują się w świecie online.

Czego oczekuje generacja Z?

Zoomersi są stałymi klientami sklepów internetowych, dlatego są wobec nich bardzo wymagający. Zwracają uwagę nie tylko na asortyment, ale także wygląd e-sklepu i jego funkcjonalności.

Trzy rzeczy, które pozwolą Ci trafić do klienta z generacji Z:

  1. Strona musi podążać za ich myślami – według raportu „The Center for Generational Kinetics”, 80% przedstawicieli generacji Z chce pracować z nowymi technologiami. Nic więc dziwnego, że szukają oni sklepów, które oferują najlepsze rozwiązania z zakresu UX-a i w inteligentny sposób podsuwają im produkty i usługi odpowiadające ich potrzebom.
  2. Strona musi być responsywna — według raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”, coraz więcej internautów, podczas dokonywania zakupów korzysta z urządzeń mobilnych. Przedstawiciele generacji Z nie rozstają się ze smartfonami – najczęściej to właśnie za ich pomocą dokonują zakupów. Aby nie zniechęcić ich do finalizacji transakcji, właściciele sklepów internetowych muszą dostosowanć witrynę do ekranów popularnych modeli telefonów.
  3. Transparentne zasady transakcji — zoomersi wyróżniają się swoją szczerością, prawdomównością i tym, że zawsze mówią to, co myślą. Dzielą się wszystkim — dobrymi i złymi doświadczeniami, rekomendacjami i poleceniami. Robiąc zakupy w sieci, zwracają uwagę na czas zwrotu, metody dostawy czy koszty przesyłek. W przypadku jakichkolwiek niedomówień, zrezygnują z zakupu. Jeśli zamówią produkt i nie będą zadowoleni z jakości obsługi, chętnie podzielą się negatywną opinią ze znajomymi i internautami.

Generacja Z jest także bardzo spostrzegawcza i dociekliwa. Dlatego zanim jej przedstawiciel dokona zakupu w internecie, dokładnie sprawdzi opinie klientów o sklepie i produkcie, recenzje, testy produktów czy dostępne metody płatności.

Pokolenie Z — w jaki sposób przekonać ich do zakupu w Twoim sklepie?

Mogłoby się wydawać, że nie trzeba wiele pracy, aby zachęcić generację Z do zakupów w sieci. Jej przedstawiciele w internecie czują się swobodnie i nie boją się dokonywać zakupów online, nawet na stosunkowo wysokie kwoty.

Jednakże ich doświadczenie sprawia, że z łatwością znajdują takie oferty, które doskonale wpisują się w ich gusta i nie są specjalnie lojalni wobec sprzedawców. Gdy napotkają przeszkodę, np. nie znajdą ulubionej metody płatności lub dostawy, opuszczą witrynę i wznowią w sieci poszukiwania idealnej oferty.

Zoomersa można stracić na trzech etapach:

1. Etap pierwszy: moment wejścia na stronę internetową

Wygląd i funkcjonalność sklepu są niezwykle ważne. W jego designie, jak i intuicyjności nie ma miejsca na błędy. Wszystko musi być przemyślane – zakładki, kategorie, bestsellery, polecane produkty czy nawet moment, w którym pojawi się pop-up z informacją o rabacie po zapisie do newslettera. Strona musi być szybka, czytelna, estetyczna i dopasowywać się do wszystkich urządzeń.

2. Etap drugi: próba złożenia zamówienia

Im szybszy i prostszy proces zakupowy, tym lepiej. Sklep nie może prosić o zbyt wiele informacji — sprzedając produkty cyfrowe, nie wymagajmy podawania danych teleadresowych. Generacja Z dba o swoje bezpieczeństwo i nie będzie chciała udostępniać nic ponad to, co konieczne do realizacji transakcji. Warto umożliwić im dokonanie zakupów bez konieczności czasochłonnego zakładania konta.

3. Etap trzeci: moment finalizacji zamówienia

Wystarczy, że konsument generacji Z nie odnajdzie preferowanej przez siebie metody płatności, by zrezygnował z dokonania zakupu. Karta płatnicza, szybki przelew, BLIK, a nawet zakupy na raty to metody płatności, które powinny być dostępne w każdym e-sklepie, bez względu na grupę docelową. W przypadku zoomersów jest to jednak szczególnie istotne.

Pokolenie Z — wpływ na e-commerce

Zoomerzy nie tylko kreują rynek e-commerce z pozycji konsumenta, ale i samego pracownika, zasilając zespoły reklamy i marketingu, zajmując się nowymi technologiami czy brandingiem. Ich celne uwagi, dociekliwość i próby uproszczenia procesów zakupowych sprawiają, że branża i rozwiązania zmieniają się na naszych oczach.