Według badań rynkowych liczba konsumentów, którzy wybierają zakupy online wciąż rośnie. Klienci doceniają wygodę i różnorodność oferty prezentowaną w sklepach internetowych. E-sklepy odpowiadają na ich oczekiwania, oferując nie tylko szeroki asortyment, ale i ułatwienia zakupowe. Aby sprostać potrzebom obecnych czasów, wiele sklepów online proponuje raty przez internet.

Handel elektroniczny w Polsce w statystykach

Zacznijmy od liczb. 30 milionów – tyle w Polsce wynosi liczba internautów w wieku 7-75 lat. Aż czterech na pięciu Polaków dokonało kiedyś zakupów online. Według danych Gemius („E-commerce w Polsce 2023”) aż trzy czwarte Polaków kupuje w polskich sklepach internetowych. Sklepy online zapewniają komfort i oszczędność czasu, eliminując potrzebę wizyty w fizycznych punktach sprzedaży.

Szacunki przedstawione w raporcie „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027” napawają optymizmem. Wielkość rynku e-commerce w Polsce ma rosnąć w tempie kilkunastu mld zł rocznie, by w 2027 roku osiągnąć aż 187 miliardów złotych. Nieustanne pojawianie się innowacji w przestrzeni online oraz tańsza realizacja zamówień będzie stanowić kolejną istotną siłę napędową wzrostu rynku e-handlu.

Firmy, które skutecznie wykorzystują nowoczesne narzędzia sprzedażowe, takie jak e-raty, zyskują przewagę konkurencyjną w coraz bardziej zatłoczonym świecie e-commerce.

Przewagi konkurencyjne w e-handlu 2023 na świecie

W raporcie Shopify „Commerce Trends 2023” wyróżniono 5 głównych strategii marek na pozyskanie i utrzymanie klientów:

  • wykorzystanie mediów społecznościowych do celów marketingowych i promocyjnych,
  • poszerzenie oferty produktów i usług premium,
  • korzystanie z marketplace’ów,
  • nacisk na użycie danych klientów do lepszego targetowania, segmentacji klientów i personalizacji,
  • oferowanie większej liczby metod płatności.

E-raty w sklepie internetowym

Raty są nowoczesną formą finansowania zakupów online, umożliwiająca klientom rozłożenie płatności na mniejsze kwoty płacone co miesiąc. E-raty to rozwiązanie szczególnie korzystne dla e-commerce, ponieważ pozwala na zwiększenie dostępności i atrakcyjności droższych produktów dla szerszej grupy klientów. Kupujący może też zdecydować się na towar lepszej jakości. Opcje te przyczyniają się do wzrostu sprzedaży.

Na przykład:
raty 0% przyciągają do sklepu klientów, którzy w innych okolicznościach nie skorzystaliby z oferty. Za sprawą rat przez internet klient kupi wybrane towary i nie przepłaci za nie, nawet jeśli nie zgromadził środków na zakup

Niewątpliwą zaletą e-rat jest ich elastyczność i dostosowanie do potrzeb konsumentów. Klienci mogą wybrać plan spłaty dopasowany do ich możliwości finansowych. A to poprawia doświadczenie zakupowe. Dostępność e-rat może być wyróżniającym Sprzedawcę istotnym czynnikiem, przyciągającym nowe grupy konsumentów.

Warto zwrócić uwagę, by proces aplikacji o e-raty oraz zarządzanie spłatą były intuicyjne i zautomatyzowane. Do uruchomienia płatności ratalnych wystarczy minimum formalności, a dzięki sprawnej integracji rat internetowych z e-commerce, proces zatwierdzania tej metody opłacenia zamówienia jest szybki i bezproblemowy. Sprzedający powinien również zadbać o jasne komunikowanie warunków spłaty, oprocentowania oraz ewentualnych opłat dodatkowych, aby zapewnić transparentność i budować zaufanie klientów.

Przeczytaj również o metodzie płatności PayPo

Raty internetowe jako odpowiedź na inflację

W tym roku polski e-commerce, jak każdy sektor handlu, musiał się zmierzyć ze zjawiskiem wzmożonej inflacji. Autorzy przywoływanego już raportu „E-Commerce w Polsce” (2023) szczególną uwagę poświęcili zagadnieniom związanym z inflacją. Z badania wynika, że choć 30% kupujących online ograniczyło swoje zakupy, to aż 18% badanych twierdzi, że kupuje online więcej niż wcześniej (wzrost o 4 p.p. w porównaniu z poprzednią edycją raportu). Ponieważ ceny artykułów kupowanych dotąd na raty nadal rosną, można spodziewać się dalszego wzrostu popularności tej metody płatności.

Raty przez internet na ratunek porzuconym koszykom

E-raty to nie tylko metoda płatności wygodna dla Kupujących. Rozwiązania finansujące, czyli raty lub płatności odroczone oznaczają dla Sprzedawców mniej porzuconych koszyków, ponieważ klient może dokonać zakupu mimo ograniczonych środków na koncie. Ponadto prosty proces płatniczy, taki jak e-raty udostępniany przez operatora Przelewy24, zwiększa szansę na finalizację transakcji.

Raty przez internet stanowią istotne narzędzie w e-commerce, pozwalając Sprzedawcom na przyciągnięcie szerszej grupy klientów. W czasach rosnącej inflacji takie rozwiązania mogą stanowić klucz do sukcesu: zapewniają satysfakcję płynącą z zakupów online i sprzyjają budowaniu długotrwałych relacji z klientami.