Kanał YouTube jako medium promowania własnego biznesu i pozyskiwania klientów

Artykuły partnerów
07.01.2021

Średnio co minutę na YouTube wysyłanych jest ok. 400 godzin wideo na minutę. Dekadę temu było to tylko 20 godzin/minutę. Prognozuje się, że za około 5 lat 80% treści konsumowanej online to będą filmy. W Polsce ten gigant jest jeszcze niedoceniany - obecnie niewielki odsetek małych firm wykorzystuje potencjał medium prezentując tam swoje usługi czy produkty i robi to konsekwentnie.

Prowadzenie skutecznego kanału na YouTube to maraton. Wymaga czasu, wytrwałości i determinacji. Tu efekty rzadko pojawiają się po pierwszym wideo. Nagradzana jest konsekwencja, często pierwsze rezultaty są zauważalne po kilku-kilkudziesięciu publikacjach. Nie każdy wie, że aby osiągnąć zamierzony cel wymagany jest około rok regularnego nagrywania filmów (np. raz na tydzień).

Tak też było w przypadku kanału “Strony Internetowe & Marketing” Pana Dariusza Pichalskiego, na którym prezentuje poradniki oraz uczy jak tworzyć i optymalizować strony, sklepy czy blogi na WordPress. Pierwsze rezultaty pracy pojawiły się dopiero po około 40 (!) publikacjach. Nagranie takiej ilości materiału, obrobienie go i udostępnienie to setki godzin spędzonych przed kamerą i komputerem. Pomimo tego, jak sam mówi Pan Dariusz, decyzja o własnym kanale na YouTube była najlepszą decyzją biznesową
w jego zawodowym życiu. Na dzień dzisiejszy (grudzień 2020) jego profil ma prawie 6 tysięcy subskrypcji - to niewiele, ale wystarczy, aby mógł zarabiać sprzedając swoje
kursy i ebooki.

Jeśli uważasz, że prowadzenie własnego kanału nie jest odpowiednie dla Twojego biznesu, kojarzy Ci się z profesjonalnym studio, kosztownym sprzętem, sztabem ludzi, brakiem pomysłów na filmy, to w poniższym artykule rozwiejemy wątpliwości. Podpowiemy dlaczego warto prowadzić profil na YouTube i jak robić to efektywnie.

Nieodkryty potencjał

Internauci w Polsce chętnie korzystają z aplikacji YouTube na urządzeniach mobilnych. Jak pokazują wyniki badania GEMIUS przeprowadzonego w lutym 2020 roku, aplikacja YouTube znajduje się na drugim miejscu w rankingu za Google, wyprzedzając Facebooka czy Instagrama. Pomimo tego 90% biznesów nie wykorzystuje możliwości tego medium. Jeśli już decyduje się na prowadzenie kanału, zazwyczaj robi to bardzo niekonsekwentnie i po pierwszych kilku filmach, nie widząc rezultatów przestaje go aktualizować. Warto przemyśleć strategię działań w sieci i zbudować sobie cenną przewagę nad konkurencją z wykorzystaniem wideo. Za kilka lat ciężej będzie nowym profilom dotrzeć ze swoim przekazem do potencjalnych widzów. Dlaczego teraz jest odpowiedni moment, aby założyć kanał marki na YouTube.

Od czego zacząć?

Często przed podjęciem działań powstrzymuje nas mylne przekonanie, że do tworzenia dobrej jakości kontentu wideo wymagany jest odpowiedni i kosztowny sprzęt. Oczywiście, profesjonalne i drogie wyposażenie pomaga, ale rozpocząć prowadzenie kanału własnej firmy możemy przy wykorzystaniu choćby dobrego aparatu wbudowanego w telefon komórkowy. Zdecydowanie więcej zależy od naszych umiejętności, dobrania odpowiedniej kompozycji, oświetlenia czy ciekawych treści jakie chcemy przekazać. W sieci znajduje się sporo narzędzi, które umożliwiają obróbkę filmów. Za ich pomocą poprawimy kadr, jakość, dodamy tekst i wybierzemy interesujące ujęcia naszego materiału. Dodatkowo część z tych programów jest darmowa. Aby niskim kosztem stworzyć studio na start warto zakupić mikrofon i lampę.

Jak efektywnie prowadzić kanał na YouTube?

YouTube to nie tylko rozrywka i narzędzie promocji zarezerwowane jedynie dla wielkich firm. Video content marketing ma ogromny potencjał do zwiększenia rozpoznawalności każdej marki w internecie. Aby zrobić to efektywnie najważniejszy jest pomysł na film dostosowany do grupy odbiorców. Dobrze przemyślana koncepcja nagrania zmniejsza dystans pomiędzy firmą a użytkownikami. Dzięki temu przestajemy być anonimowi, pokazujemy internautom, że za firmą stoją ludzie. Materiał musi być dynamiczny i ciekawy, a lokowanie produktu nie może być jego głównym założeniem. By odbiorca odebrał nasz kontent pozytywne, musi proponować mu konkretne wartości. Użytkownicy są coraz bardziej obojętni na typowe przekazy sprzedażowe, nie ufają mediom i coraz częściej świadomie omijają treści promocyjne. Aby zaciekawić widza produktem czy usługą warto robić to kreatywnie - w sposób wyjątkowy, humorystyczny lub zabawny. Dobrze przygotowany materiał nie tylko sprzedaje, ale buduje przede wszystkim świadomość wśród odbiorców i lojalność klientów.

Dobre praktyki

Przepis na osiągniecie zamierzonych efektów według Pana Dariusza, autora profilu “Strony Internetowe & Marketing”, to konsekwencja w budowaniu spójnego kanału i dbanie o najmniejszy szczegół. Gdy wprowadza nowy produkt do swojej oferty nagrywa o tym zwiastun, wzbudzając zaciekawienie wśród potencjalnych odbiorców. Każda miniatura (grafika) zachęca do obejrzenia materiału wideo, nawiązując do jego zawartości. Ważne słowa kluczowe znajdują się w tytule i opisie nagrania, dzięki czemu nowi użytkownicy z łatwością mogą je wyszukać. Przejrzysty profil, treści dostosowane do odbiorców czy segregacja filmów w playlisty potwierdza profesjonalizm oraz przyciąga oglądających. Rezultat mówi sam za siebie - 80% klientów, których pozyskuje jego firma, przychodzi do niego po zapoznaniu się z filmami na kanale YouTube.

Artykuł powstał przy współpracy z Partnerem Przelewy24 - Dariuszem Pichalskim, autorem kanału na YouTube poświęconego tworzeniu stron www na WordPress, twórcą publikacji i kursów o WordPress i marketingu online.

Udostępnij:
Podobne artykuły

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się